Home8 Alarm
Home8 Alarm
Burgemeester Keijzerweg 14
3352 AR Papendrecht
078 641 64 10 - info@home8-alarm.nl

Valboete? Dat kan anders met de socialcare van Home8care

12-12-2017

In het nieuws: zorginstellingen laten ouderen soms tientallen euro’s extra betalen als ze thuis de alarmknop indrukken na een val, blijkt uit een steekproef onder twintig zorginstellingen van de Nederlandse Zorgautoriteit. Deze bijbetaling, de zogenoemde ‘valboete‘, is onterecht, aldus ouderenorganisatie ANBO en Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hugo de Jonge. En ook onnodig. De socialcare van Home8 biedt een eenvoudige oplossing.

Lees hier het artikel uit het AD: https://www.ad.nl/politiek/zeker-9-grote-thuiszorgclubs-werken-met-valboete-voor-oudere~a36535937/

Verkeerd gebruik van personenalarmering: de valboete na een val

Begin november meldde dagblad AD dat ouderen geregeld boetes moeten betalen voor de inschakelde noodhulp via personenalarmering, zoals een noodknop, na een valpartij. Daarop heeft Hugo de Jonge, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Zorgautoriteit (NZA) opdracht gegeven om onderzoek te doen. En de deze week naar buiten gekomen resultaten liegen er niet om: uit de gehouden steekproef blijkt dat diverse zorginstellingen inderdaad additionele kosten rekenen, terwijl ouderen ook al een abonnement betalen. “Zichtbaar is geworden dat per¬so¬nenalar-me¬ring in de praktijk nog niet wordt uitgevoerd zoals het zou moeten”, aldus Minister de Jonge deze week in het AD. “En dat geeft mij de gelegenheid ervoor te zorgen dit we dit, samen met zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars, zo snel mogelijk op orde krijgen en daarmee voorkomen dat patiënten ten onrechte rekeningen ontvangen voor zorg waar ze al aanspraak op hebben.”

Recht op noodhulp zonder valboete

Ouderen hebben namelijk recht op noodhulp en deze moet worden vergoed. “Niemand mag zich geremd voelen om hulp te vragen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld na een val”, aldus bestuurder Liane den Haan van ouderenorganisatie ANBO, eveneens in het AD.”Gelukkig is de minister glashelder: als naar aanleiding van een noodoproep van een patiënt zorg geleverd moet worden waar de patiënt aanspraak op heeft, dan wordt deze zorg vergoed. Als je een abonnement betaalt moet je je verzekerd weten van snelle hulp, niet van een extra rekening.” Ook zijn veel ouderen zich er niet van bewust dat hun zorgverzekeraar dit dient te vergoeden en dat zij dus geen valboete hoeven te betalen. De Ouderenbond opende daarom deze week een meldpunt. Hier kunnen alle ouderen in Nederland aangeven dat ze voor een valpartij hebben moeten betalen.

Meld hier uw ervaring:https://www.anbo.nl/meldactie?_sp=bdfba9a2-7316-4118-a893-da526fd51604.1513073914931

Valpreventie en alarmering zijn hard nodig

Goede, toegankelijke noodhulp, zonder belemmering van een valboete, is dan ook heel belangrijk omdat een valpartij op latere leeftijd jammer genoeg vaak voorkomt. Een val kan een ernstige noodsituatie betekenen, die zelfs kan leiden tot de dood. Dagelijks sterven 11 mensen aan de gevolgen van een val, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Naast maatregelen in huis om de kans op een val te verkleinen, zoals het weghalen van losse vloerkleden, kan zorg domotica in de vorm van personenalarmering hierbij juist het verschil maken.

Steeds meer ongevallen door valpartijen: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/43/steeds-meer-doden-door-een-val

Personenalarmering zonder valboete met de Val- en paniekknop van Home8

Home8care biedt eenzelfde soort personenalarmering als de zorginstellingen uit de steekproef, in de vorm van een speciale val- en paniekknop. Deze kleine knop kunnen hulpbehoevenden in huis eenvoudig bij zich dragen. Hoewel het evident is dat noodhulp na het inschakelen van personenalarmering zonder valboete moet kunnen worden ingeschakeld, is een vergoeding van zorgkosten bij Home8care niet eens altijd aan de orde. Met de val- en paniekknop kunnen namelijk niet alleen professionele zorgverleners, maar ook familie, vrienden, buren of mantelzorgers worden ingeschakeld. Met deze socialcare, sociale zorg, staat de hulpbehoevende er dus nooit alleen voor en kan de druk op zorginstanties worden verminderd. Valt de patiënt, dan stuurt de valsensor meteen een melding naar alle ingestelde contacten, die deze notificatie ontvangen op hun smartphone. Ook heeft de hulpbehoevende de optie om zelf op de knop te drukken om hulp in te schakelen. Daarnaast biedt Home8 de mogelijkheid tot videoverificatie: wordt de Val- en paniekknop gebruikt in combinatie met een van de binnencamera’s, dan kunnen alle contacten via meegestuurde beelden meteen inschatten of er hulp nodig is.

Home8: betaalbaar alternatief

Daar komt nog bij dat Home8, in verhouding tot andere aanbieders van personenalarmering, een zeer betaalbare oplossing biedt. Of het gebruik ervan vergoed wordt of niet, gebruikers van Home8 zijn altijd verzekerd van zo laag mogelijke kosten. Home8 systemen beschikken allen over een gratis basisdienst. Gebruikers hoeven dus niet verplicht een duur abonnement af te sluiten. Dat is dus sociale, efficiënte en betaalbare zorg in één.
Meer weten over de sociale zorg van Home8? Bekijk dan alle mogelijkheden in de shop.

  • Ook verkrijgbaar op:
  • Amazon
  • Coolblue
  • Bol
  • Hubo
  • Epine
  • Kieskeurig